URKI NATO URKI NATO SAT farby poliuretanowe 2K

Malowanie kompozytów poliestrowo-szklanych w branży kołowej

Kompozyty szklane to termin określający materiał kompozytowy składający się z przede wszystkim z włókien szklanych, które zostały nasycone żywicą polimerową chemo- lub termoutwardzalną. Połączone w ten sposób komponenty tworzą materiał, który jest wytrzymały, lekki, odporny na korozję. Obróbka na etapie formowania jest wygodna i umożliwia dużą elastyczność projektowania. Często w skrócie nazywane są GRP – Glassfiber Reinforced Plastics – tworzywa wzmacniane włóknem szklanym lub powszechnie włókna szklane. Właśnie te włókna szklane dają bardzo wysoką odporność mechaniczną i pozwalają tworzyć różnego rodzaju kształty.

Spoiwo i materiał wzmacniający są zazwyczaj używane do połączenia różnych pod względem właściwości fizycznych surowców. Ich cząsteczki nie łączą się, ale poprzez połączenie ich warstw zewnętrznych tworzą materiał kompozytowy. Istotne jest, aby składniki były kompatybilne pod względem właściwości i sposobu obróbki. Technologia  ta początkowo wykorzystywana była w przemyśle lotniczym i zbrojeniowym, gdzie wymagane są szczególnie lekkie, a jednocześnie bardzo wytrzymałe materiały.

Trudno wyobrazić sobie dzisiejsze życie bez tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym. Są one używane, m.in., w następujących gałęziach przemysłu:

  •     przemysł samochodowy (zderzaki, karoserie itp.)
  •     przemysł lotniczy i kosmiczny (elementy ogonów, panele itp.)
  •     budowa instalacji wodnych i sanitarnych (rury, zbiorniki, studzienki)
  •     przemysł chemiczny
  •     turbiny wiatrowe
  •     przemysł elektryczny
  •     produkcja sprzętu sportowego itd.

Tak jak powierzchnie metalowe (stal, cynk, aluminium) tak samo powierzchnie wytworzone z laminatów podlegają obróbce powierzchniowej ponieważ w procesie produkcyjnym mogą powstawać ubytki w powierzchni, wtrącenia, zanieczyszczenia. Element, który zostaje wyciągnięty z formy zazwyczaj jest zanieczyszczony i ma niskie walory estetyczne. Również warunki atmosferyczne a przede wszystkim promieniowanie UV powoduje degradację żywic, utratę walorów estetycznych i wytrzymałości mechanicznej. Taka obróbka powierzchniowa jest potrzebna aby uzyskać odpowiednią czystość podłoża i powierzchniową strukturę dzięki czemu farby będą miały znacznie lepszą przyczepność. Farby dają nie tylko szeroki wachlarz kolorystyczny i dekoracyjny ale przede wszystkim stanowią barierę dla warunków atmosferycznych i chronią podłoże przed degradacją.

GRUPA CSV posiada w swojej ofercie produkty do malowania kompozytów poliestrowo-szklanych. Głównymi klientami tej branży są producenci elementów przeznaczonych do budowy pojazdów, maszyn budowlanych, obudów do pojazdów specjalistycznych, sypialni, szoferek i wielu innych zajmujących się produkcją na potrzeby branży kołowej. Oferta bazuje na podkładach akrylowych i poliuretanowych zarówno przeznaczonych do szlifowania jak również do malowania w systemie „mokro w mokro” oraz bardzo szerokim zakresie farb nawierzchniowych o bardzo wysokich walorach estetycznych i dekoracyjnych jakie wymagane są w branży kołowej.

PODKŁADY AKRYLOWE I POLIURETANOWE

PRO 4FC HB – podkład akrylowy wypełniający

Jest podstawowym podkładem akrylowym o podwyższonej zawartości części stałych wagowo 75%. Możliwe zastosowanie również na powierzchnie stalowe, dzięki zawartości fosforanu cynku wykazuje dobre właściwości antykorozyjne. Producent przewidział wygrzewanie powłoki w temperaturze 60 stopni przez 40 min. Po schłodzeniu do temperatury otoczenia możliwość szlifowania papierami ściernymi 240 zgrubnie i 320 jako wykończenie.

BESA-CAR – podkład poliuretanowo-akrylowy

BESA-CAR – podkład poliuretanowo-akrylowy

BESA-CAR – podkład poliuretanowo-akrylowy

Podkład wypełniający przeznaczony do aplikacji w grubościach rzędu 100-150 mikronów na sucho. Dobrze wypełnia niewielkie ubytki a przy tym nie występuje proces siadania powłoki. Możliwe zastosowanie różnych utwardzaczy co pozwala na przyspieszenie procesu sieciowania żywicy. W zestawieniu z utwardzaczem E-202 producent przewiduje tylko 20 min. wygrzewania w 70 stopniach. Po schłodzeniu elementu do temperatury otoczenia możliwe szlifowanie papierami ściernymi 240 zgrubnie i 320 jako wykończenie. W ofercie występuj w trzech kolorach RAL 7035, 7040 i 7016. Może być przelakierowany farbami dwuskładnikowymi rozcieńczalnikowymi jak i wodnymi marki BESA.

F-377/2 – podkład akrylowy „mokro w mokro”

F-3772 – podkład akrylowy „mokro w mokro”

F-3772 – podkład akrylowy „mokro w mokro”

Jest to cienkopowłokowy podkład akrylowy przeznaczony do wymalowań w systemie „mokro w mokro”. Niewątpliwa zaletą jest jego czas przelakierowania bez potrzeby operacji szlifowania. W zależności od warunków otoczenia możliwość przelakierowania po 15-20 min. lakierem nawierzchniowym dwuskładnikowym marki BESA. Ze względu na fenomenalną rozlewność i wysoką biel często używany jako powierzchnia finishowa przed nakładaniem lakieru nawierzchniowego zwłaszcza przy trudno kryjących kolorach.

BESA-WET – podkład akrylowy wypełniający 2K „mokro w mokro”

BESA-WET – podkład akrylowy wypełniający 2K „mokro w mokro”

Podkład wypełniający poliakrylowy 2K dedykowany do optymalizacji procesu lakierowania dla sektora kołowego ze względu na jego przelakierowanie po 15-20 min. Wydajność lakierni jest zwiększona ze względu na redukcję czasu pracy kabiny lakierniczej. Produkt jest dedykowany do aplikacji na nowych panelach z kataforezą, do zadrapań lub niewielkich uszkodzeń w warsztatach. Może być również użyty jako podkład uszczelniający oraz jako integrator w naprawie dużych powierzchni. Łatwa aplikacja oraz satynowe i miękkie wykończenie. Pozwala wykryć małe defekty przed nałożeniem lakieru nawierzchniowego. Dobra przyczepność do kataforezy, stali, stali galwanizowanej oraz odtłuszczonego aluminium, a także do plastików takich jak: PP-EPDM, PVC, PA, PC, MA, SMC, NORYL, ABS, GRP, PUR.

Po odpowiednim przygotowaniu podłoża i aplikacji wybranego podkładu akrylowego lub poliuretanowego należy zaaplikować lakier nawierzchniowy. Marka BESA ma w ofercie bardzo szeroki wachlarz lakierów nawierzchniowych zarówno poliuretanowych jak i akrylowych. Znajdziemy zarówno produkty z bardzo wysokim połyskiem rzędu 95% o wysokiej transparentności i rozlewności jak i produkty matowe lub półmatowe czy też z odpowiednią strukturą. Zakres kolorystyczny to kilka wzorników i około 20 tyś kolorów możliwych do przygotowania na każdym mieszalniku nawet u klienta. Poniżej kilka najbardziej popularnych lakierów nawierzchniowych.

LAKIERY NAWIERZCHNIOWE POLIURETANOWE I AKRYLOWE

ALFAPUR 3748 – lakier poliuretanowy 2K w połysku

Jest to żywica poliuretanowa na bazie poliestru przeznaczona do malowania maszyn, urządzeń, pojazdów transportowych i innych elementów gdzie wymagana jest odporność na warunki atmosferyczne. Możliwość suszenia w piecu przez 30 min. w temperaturze 70 stopni. Charakteryzuje się elastycznością i odpornością na promieniowanie UV. Połysk rzędu 90% i dobra rozlewność zapewnia wysokie walory estetyczne.

URKI-NATO i URKI-NATO/SAT – farby poliuretanowe 2K

URKI NATO URKI NATO SAT farby poliuretanowe 2K

URKI NATO URKI NATO SAT farby poliuretanowe 2K

Są to żywice poliuretanowe bazujące na żywicach poliestrowych. Lakiery odpowiednie do malowania elementów, które będą eksploatowane w trudnych warunkach zewnętrznych. Jako nawierzchnie zostały przebadane również w różnego rodzaju mediach chemicznych co wykazało, że mają podwyższoną odporność na atak chemiczny. Możliwość stosowania różnych utwardzaczy i rozcieńczalników pozwala na sterowanie procesem schnięcia i sieciowania co pozwala przyspieszyć tryb pracy w lakierni. Producent przewiduje czas wygrzewania 30 min. w temperaturze 70 stopni. Obie żywice w raz z pastą matującą tworzą system dzięki któremu można uzyskać bardzo szerokie spektrum połysku w zakresie 95-15%. Fenomenalna siła krycia przy 35-45 mikronach na sucho, świetna stabilność koloru i połysku w czasie. Przy zastosowaniu odpowiedniego rozcieńczalnika możliwość uzyskania powierzchni ANTIGRAFFITI.

BESA-GLASS – lakier nawierzchniowy akrylowy 2K w połysku

Lakier poliakrylowy wysokiej jakości, odpowiedni do lakierowania pojazdów, ciężarówek, ciągników, motocykli. Charakteryzuje go doskonała siłą krycia 40-50 mikronów na sucho, szybkie schnięcie, wysoki połysk 95% i elastyczność. Odporny na trudne warunki atmosferyczne. Możliwość wygrzewania w kabinie przez 45 min. w temperaturze 60 stopni.

URKI-VOC – lakier poliuretanowo-akrylowy 2K w wysokim połysku o obniżonym VOC

Przeznaczony do wymalowań o wysokiej estetyce (rozlewność, struktura, połysk) gdzie wymagane jest obniżenie emisji LZO. Produkt zaprojektowany do malowania cystern paliwowych, pojazdów gdzie wymaga się odporności na trudne warunki atmosferyczne i wysokiej jakości wizualnej. Możliwość wygrzewania w kabinie przez 30 min. w temperaturze 70 stopni

System lakierniczy zaprojektowany na bazie podkładu poliuretanowo-akrylowgo BESA-CAR i nawierzchni URKI-NATO oprócz bardzo dobrych właściwości ochronnych posiada dodatkowe badania zgodne z normą ISO 45545 – Ochrona przeciwpożarowa w pojazdach szynowych. Są to badania dotyczące palności powłok lakierniczych.

URKI-VOC – lakier poliuretanowo-akrylowy 2K w wysokim połysku o obniżonym VOC

URKI-VOC – lakier poliuretanowo-akrylowy 2K w wysokim połysku o obniżonym VOC

 

Besa

Bernardo Ecenarro to wiodący hiszpański producent farb antykorozyjnych i przemysłowych marki BESA. Od 1953 roku produkuje wyroby najwyższej jakości, które stanowią najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne stosowane w branży przemysłowej. Grupa CSV jest wyłącznym przedstawicielem produktów przemysłowych marki BESA w Polsce.

 

Autor: MGR INŻ. KRZYSZTOF PIEKARSKI, Technolog w firmie GRUPA CSV