zabezpieczenie antykorozyjne kontenerów

Zabezpieczenia antykorozyjne kontenerów – różne systemy lakiernicze

Kontener w dzisiejszych czasach stanowi podstawę transportu i przewozu produktów. Jego szeroka wszechstronność zastosowania i łatwość transportu spowodowała, że na rynku mamy setki rodzajów kontenerów przeznaczonych nie tylko do transportu drogowego ale również morskiego, kolejowego i lotniczego.

„Życie” kontenera nie jest proste, czasami zanim dotrze do celu z ładunkiem musi pokonać tysiące kilometrów drogą lądową lub morską będąc narażonym na oddziaływanie warunków zewnętrznych, w tym warunków atmosferycznych. Aby kontener mógł być używany przez dłuższy czas, musi mieć nie tylko trwałą i solidną konstrukcję, ale również odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni. Ze względu na różnorodność zastosowań kontenerów i rożny stopień ich eksploatacji, można zastosować rożne systemy lakiernicze. Poczynając od kontenerów na gruz, czy śmieci, gdzie zazwyczaj stosuje się proste farby jednoskładnikowe, poprzez systemy bardziej zaawansowane na bazie epoksydu i poliuretanu do typowych kontenerów transportowych różnego rodzaju produktów paletowych, kończąc na zaawansowanych systemach morskich i przemysłowych do kontenerów ze specjalistycznym sprzętem w środku. Grupa CSV, wyłączny dystrybutor farb antykorozyjnych marki BESA z Hiszpanii, posiada szeroką gamę produktów przeznaczonych do zabezpieczenia antykorozyjnego kontenerów. CSV od ponad 15 lat współpracuje z producentami kontenerów w Polsce, zarówno tymi dostarczającymi proste konstrukcyjnie kontenery jak i tymi, którzy produkują kontenery wyposażone w zaawansowane instalacje wewnętrzne, wysyłane na cały świat.

KONTENERY PROSTE WIELORAKIEGO ZASTOSOWANIA

Najszerszą gamą kontenerów są kontenery proste,używane do transportu wszelkiego rodzaju materiałów sypkich, jak gruz, piasek, żwir, kamienie i inne materiały. Tego typu kontenery charakteryzują się prostotą konstrukcji i wykonania. Ich bardzo mocna eksploatacja powoduje, że producenci często decydują się zabezpieczyć tego typu kontenery farbami z niższej półki cenowej. Decyzja ta jest podyktowana właśnie tą mocną eksploatacją. W wyniku użytkowania kontenery narażone są na obicia, otarcia i uderzenia, co powoduje szybkie zniszczenie powłoki antykorozyjnej.

 1. Przykład kontenera prostego do transportu materiałów sypkich zabezpieczony w systemie gruntoemalii jednoskładnikowej.


1. Przykład kontenera prostego do transportu materiałów sypkich zabezpieczony w systemie gruntoemalii jednoskładnikowej.

Dla tego typu kontenerów Grupa CSV ma w ofercie szeroką gamę produktów na bazie żywic jednoskładnikowych bazującą na gruntach, nawierzchniach i gruntoemaliach alkidowych.

  • gruntoemalia alkidowa – URKI-NOX/70
  • gruntoemalia alkidowa – F-450

Gruntoemalie alkidowe 1K w półpołysku i półmacie. Do lakierowania konstrukcji stalowych, rusztowań, pojemników na śmieci, kontenerów transportowych itp.  Są to gruntoemalie wydajne, o trwałym kolorze i połysku. Odporne na warunki atmosferyczne, szybkoschnące. Oferowane w szerokiej gamie kolorystycznej RAL, NCS, PANTONE i inne.

 

Innym typem są kontenery do przewozu materiałów płynnych, półpłynnych czy też materiałów organicznych. W zależności od przewidywanej intensywności eksploatacji kontenery, tego typu malowane są systemami na bazie gruntu i nawierzchni, zarówno bazujące na farbach jednoskładnikowych, jak i dwuskładnikowych. Do tego typu zabezpieczenia, BESA przebadała system lakierniczy zgodnie z ISO 12944.

Przykład kontenera do przewozu materiałów półpłynnych zabezpieczony systemem na bazie produktów jednoskładnikowych w systemie grunt i nawierzchnia.

Przykład kontenera do przewozu materiałów półpłynnych zabezpieczony systemem na bazie produktów jednoskładnikowych w systemie grunt i nawierzchnia.

System służy do malowania maszyn, urządzeń, kontenerów, gdzie jest wymagana jakość powłoki w stosunku do niskiego kosztu. System ten wyróżnia się szybkim czasem schnięcia i wysokim połyskiem.

Niezależne laboratorium potwierdziło, że system ten spełnia wymogi kategorii C3 krótkiej zgodnie z PN EN-ISO 12944-2 (stal piaskowana do Sa 2 ½ ) przy grubości 120 μm oraz kategorii C3 średniej zgodnie z RT ITB-1020/2005. Grunt F-862 został sklasyfikowany w klasie M-1 na rozprzestrzenianie się ognia po powłoce przez niezależne laboratorium zgodnie z UNE 23727:1990.

KONTENERY TRANSPORTOWE I SOCJALNE

Tego typu kontenery zaprojektowane są na dłuższą eksploatację. Warto jest pomalować je bardziej odpornymi systemami na bazie farb dwuskładnikowych. Kontenery transportowe i socjalne pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów w ciągu roku i są mocno narażone na czynniki mechaniczne (uderzenia, otarcia), jak i czynniki atmosferyczne, w tym wpływ chlorków pochodzących z solanki drogowej.

3. Przykład kontenera transportowego zabezpieczonego systemem antykorozyjnym na bazie gruntu epoksydowego i nawierzchni poliuretanowej.

3. Przykład kontenera transportowego zabezpieczonego systemem antykorozyjnym na bazie gruntu epoksydowego i nawierzchni poliuretanowej.

  • farba gruntująca epoksydowa 2K – PRO EP/HB 63
  • farba nawierzchniowa poliuretanowa 2K w macie – PROTECT.SC PU/M 30-40
  • farba gruntująca epoksydowo-bitumiczna 2K – F-3195

Do tego rodzaju kontenerowa Grupa CSV poleca nowo wprowadzone do oferty rozwiązanie – system składający się z trzech produktów. Powierzchnia ścian i sufit malowany jest klasycznym systemem epoksydowopoliuretanowym, co daje znacznie lepszą odporność na warunki atmosferyczne w porównaniu z produktami jednoskładnikowymi. Grunt epoksydowy PRO EP/HB 63 posiada 63% części stałych objętościowo, co pozwala nakładać grubsze warstwy gruntu w tzw. jednym przejściu. Podłoga od zewnątrz zabezpieczona jest specjalną farbą na bazie żywic epoksydowych z dodatkiem smoły. Jest to tzw. Farba bitumiczna, w tym przypadku dwuskładnikowa. Farba posiada bardzo wysoką lepkość, co pozwala aplikować grubości 200 mikronów na sucho w jednym przejściu. Farba tego typu daje doskonałe zabezpieczenie przestrzeni, do których nie dociera promieniowanie słoneczne, a panuje wysoka wilgotność.

Kontenery socjalne/mieszkalne często użytkowane są w trudnych warunkach budowy. Używa się je przy budowie budynków, centrów handlowych czy autostrad. Ze względu na różnorodne miejsca eksploatacji i częsty transport, producenci zazwyczaj zabezpieczają tego typu kontenery produktami dwuskładnikowymi. Dla tego typu kontenerów BESA przygotowała system antykorozyjny z certyfikatem z laboratorium nadający kategorie C3-H.

Przykład kontenera socjalnego/mieszkalnego zabezpieczonego w systemie z certyfikatem odporności w kategorii C3-H.

Przykład kontenera socjalnego/mieszkalnego zabezpieczonego w systemie z certyfikatem odporności w kategorii C3-H.

  • grunt epoksydowy – F-281/2
  • nawierzchnia poliuretanowa w półpołysku – BESA-PUR

System antykorozyjny zaprojektowany na bazie produktów 2K klasycznego gruntu epoksydowego i nawierzchni poliuretanowej w poł połysku. System wyróżnia się znacznie większa odpornością na warunki atmosferyczne (promieniowanie UV, zmiany temperatur, wilgoć, sól drogową) oraz wysoką stabilnością połysku i koloru. Przeznaczony jest do malowania wszelkiego rodzaju pojazdów, kontenerów, linii technologicznych itp.

Badania laboratoryjne wykazały odporność tego systemu w kategorii C3-H zgodnie z ISO 12944-5 przy założonych grubościach 100-120 mikronów na sucho całego systemu.

KONTENERY SPECJALISTYCZNE

Wszelkiego rodzaju kontenery, które mają specjalistyczne przeznaczenia. Zazwyczaj wyposażone są w dodatkowy sprzęt sterujący rożnymi procesami technologicznymi, aparaturę pomiarową lub siłownie energetyczne i inne. Ważne, aby takie kontenery miały odpowiednią odporność w czasie. Często przemieszczane są na duże odległości, zwłaszcza kontenery zasilające w energię czy kontenery solarne.

. Przykład kontenera specjalistycznego z agregatem prądotwórczym zabezpieczony farbami iw systemie C5-I.

. Przykład kontenera specjalistycznego z agregatem prądotwórczym zabezpieczony farbami iw systemie C5-I.

  • grunt epoksydowy 2K wysokocynkowy – ALFAZINC 1674 EZ
  • grunt epoksydowy 2K z fosforanem cynku – F-294/2
  • lakier nawierzchniowy 2K w połysku – URKI-NATO

System zaprojektowany do malowania takich elementów, jak: wiatraki, dźwigi, kontenery stoczniowe, transformatory i inne konstrukcje stalowe, które wymagają wysokiej odporności do kategorii C-5I. ALFAZINC 1674 EZ daje bardzo dobre zabezpieczenie ze względu na wysoką zawartość czystego cynku. Grunt epoksydowy F-294/2, jako międzywarstwa jest odpowiednia do aplikacji „mokro na mokro”, co pozwala na aplikację nawierzchni po 30-45 min. URKI-NATO to wysokiej jakości lakier poliuretanowy w połysku o doskonałej twardości, elastyczności, odporności na środki agresywne jak mydło, paliwo, smary, oleje i produkty chemiczne. Lakier ten został zaklasyfikowany przez niezależne laboratorium w kategorii M-1 zgodnie z UNE 23727: 1990 na rozprzestrzenianie się ognia po powłoce.

Niezależne laboratorium zaklasyfikowało ten zestaw w kategorii C-5I zgodnie z normą PN EN ISO 12944 na stal przygotowaną do Sa 2,5.

Powyższy artykuł nie wyczerpuje tematyki malowania kontenerów. Na rynku są tysiące modeli kontenerów o różnorakim zastosowaniu. Każdy z producentów, poza oczekiwaniami odpornościowymi, zwraca również uwagę na kolorystykę, która może wyróżnić ich produkty na rynku lub ich klienci stawiają wymagania kolorystyczne albo chcą farby o specjalnych efektach. Marka BESA ma w swojej ofercie szeroki wachlarz kolorystyczny na bazie palety RAL, NCS, PANTONE i inne oraz własną linię kolorystyczną COLOR-TRUCK, w której znajduje się kilkanaście tysięcy kolorów w odniesieniu do kolorystyki maszyn budowlanych, pojazdów transportowych, maszyn rolniczych czy też aut dostawczych. Pozwala to zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagającego klienta.

MGR INŻ. KRZYSZTOF PIEKARSKI
Technolog w Grupie CSV