Program wspomagający naprawy powypadkowe w serwisach blacharsko-lakierniczych – walka ze stereotypami.

Program wspomagający naprawy powypadkowe w serwisach blacharsko-lakierniczych – walka ze stereotypami.

Dlaczego usłyszałem "nie"? - to pytanie, które zadaje sobie na pewno wiele osób próbujących wprowadzić na rynek nowe usługi czy produkty. Na początku działania na rynku klasy BMS, czyli do zarządzania serwisami blacharsko-lakierniczymi wiele razy słyszeliśmy odmowę.

Było to bardzo pouczające doświadczenie, ponieważ "nie" najczęściej niosło wiele dodatkowych informacji. Dzięki temu można było rozbudować i udoskonalić rozwiązania, stworzyć procedury szkoleniowe oraz zrozumieć potrzeby rynku.

Sprzedaż dla samego sprzedawania jest w gruncie rzeczy bez sensu. Stąd od samego początku powinno się skupić na rozwiązaniu problemów z codziennego życia serwisów.
Image

W jakich obszarach można najszybciej osiągnąć zmiany na lepsze z programem do zarządzania serwisem blacharsko-lakierniczym?

Komunikacja

zamiast używać przekazu ustnego, który jest ulotny warto zapisać informację, która nie zginie i nie zapomnimy o niej;
łatwy i szybki dostęp do danych.

Planowanie

BP Flow pomaga w planowaniu pracy oraz szybkiej zmianie planów, gdy w procesie pojawi się np. dodatek w naprawie czy inne, nieprzewidywalne trudności.

Zdalne zarządzanie serwisem blacharsko-lakierniczym

dostęp z każdego miejsca, bez ograniczeń;
ułatwienie w pracy wielozmianowej;
odpowiedź na pracę rotacyjną biura / kwarantannę przy COVID.

Pomiar i analiza danych

mierzenie efektywności pracy;
analiza zużyć materiałów lakierniczych - jest to bardzo cenny wskaźnik, który pozwoli nam ocenić czy jest konieczność zorganizowania dodatkowych szkoleń dla lakierników;
alertowanie o ważnych wydarzeniach i zagrożeniach w procesie

Możesz podnieść rentowność serwisu blacharsko-lakierniczego

Nowe nie zawsze jest wrogiem starego, czyli o łamaniu stereotypów które występują w serwisach blacharsko-lakierniczych.

Stereotypy rządzą światem. Nie jest od nich wolna również branża blacharsko-lakiernicza, o czym mogliśmy przekonać się niejednokrotnie. Odmowa, z którą spotykaliśmy się w początkowym etapie naszej działalności, często podyktowana była właśnie takim schematowym myśleniem.

Pora więc przytoczyć kilka stereotypowych odpowiedzi, które słyszeliśmy, a jakie były tylko odraczaniem w czasie nieuniknionego. Dzisiaj, po prawie 7 latach współpracy z kilkuset klientami wiem, że rewolucja już się wydarzyła. Właściciele serwisów blacharsko-lakierniczych dostrzegają przewagę automatyzacji nad rozwiązaniami tradycyjnymi.

Każdy serwis prędzej czy później wyposaży się w rozwiązania informatyczne, takie jak BP Flow. Natomiast warto zwalczyć kilka wspomnianych stereotypów.
Image

1) Czas

We współczesnym świecie czas to towar deficytowy. Jego niedobór jest bolączką wielu serwisów lakierniczych. Pracownicy warsztatów mają sporo obowiązków, wydaje się więc, że nie ma potrzeby dokładać im jeszcze nowych, tych związanych z obsługą programu? Nic bardziej mylnego. Automatyzacja usprawnia pracę serwisu, a nie ją komplikuje. Przekazywanie informacji ustnie lub mailowo zajmuje więcej czasu niż wpisanie ich raz do systemu, w którym potem każdy je widzi i może z nich korzystać w zależności od potrzeb. Wszystkie dane gromadzone są w komputerowym archiwum, do którego łatwo sięgnąć w przypadku np. reklamacji czy kwestii spornych.

"Jeśli czegoś nie mierzysz, to tym nie zarządzasz" - słynne hasło Petera Druckera nie straciło nic na aktualności. Z pomiarów wynika, że efektywność serwisów blacharsko-lakierniczych rośnie w miarę dłuższego czasu wykorzystania oprogramowania. Jak pokazuje analiza przeprowadzona przez firmę Program Partner, największe oszczędności w procesach serwisowych można poczynić w obszarze efektywnej komunikacji, a ta bez odpowiednich narzędzi nie ma szansy być sprawna. Oprogramowanie nie tylko pomaga więc usprawnić komunikację i oszczędzić czas, ale również odciążyć pracowników, co przekłada się na większą efektywność.

2) Koszt

Argument finansowy to częsta karta przetargowa. Oprogramowania dla serwisu nie należy rozpatrywać jednak w kategorii wydatku, ale inwestycji, która zwróci się w przyszłości z nawiązką. Koszt programu zazwyczaj to od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie w zależności od wielkości serwisu blacharsko-lakierniczego, liczby lokalizacji oraz modułów. Zobowiązanie zazwyczaj można pokryć poprzez oszczędności np. w obszarze skrócenia najmów aut do napraw, w których najem jest kosztem, a nie przychodem. Zatem dłuższy czas najmu zmniejsza tylko zysk firmy.

Współpraca oraz analizy firm Program Partner oraz ERE Polska doskonale pokazują, że inwestycja w nowe narzędzia może wygenerować duże wzrosty. Programy BMS stanową podstawę do wdrażania nowych metod zarządzania serwisem, kontrolowania kluczowych wskaźników oraz obsługi procesów. Czas inwestowania w sprzedaż w Automotive dobiega końca. Obszarem, który może wygenerować większe zyski dzięki inwestycjom jest serwis.

3) Bunt kadry

Oczywiście, że na początku będzie. To naturalne. Każda zmiana budzi opór i lęk przed nieznanym. Opuszczenie strefy komfortu i odejście od utartych schematów działania jest trudne, ale przynosi pozytywny efekt i pozwala na rozwój. Opór załogi można przezwyciężyć przez właściwe motywowanie oraz jasną komunikację. Transparentność w relacji pracodawca-pracownik daje duże korzyści oraz zwiększa zaangażowanie i lojalność pracowników. Zestawienia generowane z programu, dostęp do godzin i elementów sprzedanych przez pracownika oraz raporty dają właśnie taką transparentność. Jeśli system wynagradzania pracowników jest zależny od ich wyników, to każda forma pokazania wprost wyniku oraz możliwości jego zwiększenia powoduje wzrost efektywności.

4) Wielkość serwisu

To mit, że automatyzacja sprawdza się tylko w dużych serwisach. Era, w której długopis i notatnik stanowiły narzędzia do zarządzania warsztatem minęła bezpowrotnie. Teraz również małe firmy dostosowują się do potrzeb rynkowych i stawiają na rozwiązania na miarę XXI wieku. Jeśli prowadzisz mały serwis - nie masz dedykowanych pracowników na poszczególne stanowiska. Dlatego ważne jest zautomatyzowanie takich procesów jak wypełnianie dokumentów, skanowanie czy wyszukiwanie danych archiwalnych. To znacznie usprawnia pracę, wpływa na jakość obsługi i wizerunek serwisu. Rozwój firmy, która posiada odpowiednie narzędzia jest o wiele prostszy niż wdrażanie rozwiązań w dynamicznie rozwijającej się firmie.

(5) Posiadanie DMS

DMS zapewnia jedynie podstawowy zakres czynności w procesie; działy blacharsko-lakiernicze potrzebują znacznie więcej niż tylko utworzenie zlecenia, wydanie z magazynu oraz wystawienie faktury.

6) Zarządzanie zdalne jest niemożliwe

Czas epidemii pokazał, że to hasło chyba straciło już na wartości i należy szukać rozwiązań, pozwalających prowadzić serwis zdalnie.
Obecnie bardzo trudno jest pracować nie posiadając wiedzy na każdym etapie naprawy, dalszy rozwój programów BMS to tylko kwestia czasu oraz życzeń właścicieli, kierowników, operatorów tego programu co do potrzeb operacyjnych wynikających z możliwości uzyskania wiedzy oraz uzyskania większego wspomagania działu. W tej kwestii ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.

Erlend Dobrowolski
Dyrektor ds. Rozwoju Program Partner
Image

Myślisz o optymalizacji pracy w serwisie blacharsko-lakierniczym?
Dobrze trafiłeś!


Drukuj   E-mail