Bardziej kolorowo i ekologicznie
Trendy w lakierowaniu maszyn rolniczych, wozów asenizacyjnych oraz zabudów pojazdów. O tym, co jest istotne obecnie i jak kształtują się przyszłe trendy przy produkcji maszyn rolniczych, wozów asenizacyjnych oraz zabudów pojazdów, mówią przedstawiciele firmy Pomot oraz Grupy CSV.
Co w tej chwili jest istotne dla Państwa klientów?
Poza oczywistymi względami funkcjonalnymi klienci coraz większą uwagę zwracają na jakość produktów. Kiedyś ta jakość była rozumiana jako funkcjonalność i bezawaryjność. Dzisiaj wymagania klientów znacznie wzrastają. Bezawaryjność i funkcjonalność to podstawy, ale coraz częściej klienci szukają zindywidualizowanych rozwiązań dopasowanych pod ich potrzeby. Mało tego, zwracają uwagę na ergonomię pracy, usługi serwisowe, a także coraz więcej na sam wygląd estetyczny.
Mariusz Strzelczyk, kierownik produkcji Pomot Sp. z o.o.
Jest dokładnie tak, jak mówi Mariusz. Niemal w każdej branży można zauważyć, że klienci szukają rozwiązań zindywidualizowanych do ich potrzeb, lubią się wyróżniać. Zauważamy to także na rynku, w którym się specjalizujemy. Klienci częściej sięgają po niestandardową kolorystykę. Przy odbiorze maszyny sprawdzają jakość powłoki lakierowej bardzo dokładnie. Chcą także, aby ich sprzęt wyglądał jak najlepiej przez możliwie długi okres. Dlatego znaczenie powłoki lakierowej staje się coraz ważniejsze.
Łukasz Lechicki, menedżer ds. marketingu Pomot Sp. z o.o.
Czy zatem opisane przez Was wymagania klientów mają wpływ na sposób produkcji?
Oczywiście, że tak. Musimy bardzo ostrożnie i profesjonalnie dobierać systemy lakiernicze, a także dbać o jakość wylakierowań. Wiąże się to z wieloma sprawami procesowymi. Z jednej strony lepsza jakość materiałów, a z drugiej strony ulepszony sam proces produkcji lakierniczej. Jako firma produkcyjna dbamy o możliwie najlepszą wydajność przy zachowaniu parametrów jakościowych wyrobu. Bardzo w tym względzie pomogła nam współpraca ze specjalistami z Grupy CSV. Zespół Karola Polechońskiego pomaga nam w doborze systemów właśnie pod skonkretyzowane potrzeby kolorystyczne i jakościowe naszych klientów. Jednocześnie pomaga nam w zakresie optymalizacji pracy na lakierni i zwiększenia jej efektywności, co siłą rzeczy przekłada się na lepszą wydajność i niższe koszty jednostkowe i procesowe.
Mariusz Strzelczyk, kierownik produkcji Pomot Sp. z o.o.
Zmiana, a tym bardziej wzrost wymagań klienta, zawsze wpływa na procesy produkcyjne. Tutaj mówimy o powłokach lakierowych, a te mogą być bardzo różne. Zatem dostosowanie się do potrzeb klientów ma ogromny wpływ na sposób produkcji. Dla przykładu, praca z tzw. kolorami gładkimi wymaga zupełnie innego podejścia do zadania niż z kolorami metalizowanymi lub perłowymi, a takie też się zdarzają. Jako dostawca technologii lakierniczych musimy dbać o to, aby optymalizować klientom te zmiany i późniejszą produkcję.
Karol Polechoński, menedżer rozwoju Grupa CSV Sp. z o.o
Ł.L.: – Pamiętam, jak przygotowywaliśmy projekt targowy, w którym to jeden z naszych rozsiewaczy wylakierowaliśmy bardzo trudnym kolorem trójwarstwowym: mazda 46V. Jest to bardzo wymagający kolor, który nastręcza nawet lakiernikom samochodowym wielu problemów. Nasze wspólne wysiłki jednak pokazały, że ponad 6-metrową maszynę rolniczą można polakierować w tym kolorze. Co ciekawe, ten konkretny rozsiewacz tak się spodobał jednemu z klientów, że został przez niego zakupiony już podczas targów. Potwierdza to tylko to, co mówiliśmy na początku, że klienci coraz częściej zwracają uwagę także na aspekt wizualny.
Łukasz Lechicki, menedżer ds. marketingu Pomot Sp. z o.o.
Jak Waszym zdaniem będą kształtowały się przyszłe trendy w lakierowaniu maszyn rolniczych, wozów asenizacyjnych oraz zabudów pojazdów?
Myślę, że wzrost wymagań klientów oraz indywidualizacji będzie postępować. Widzimy to coraz częściej po konkretnych zamówieniach klientów oraz liczbie zapytań. Kiedyś produkowaliśmy praktycznie wszystko w dwóch, trzech kolorach. Dzisiaj ta gama jest coraz szersza. Zastanawiamy się także, czy nie wprowadzić do seryjnej produkcji maszyn w kolorach metalizowanych, bo optymalizacja procesów wdrożona m.in. przy współpracy z Grupą CSV pokazuje, że taka zmiana nie będzie wiązała się ze znaczącym zwiększeniem kosztów. Zatem będziemy w stanie dać klientom jeszcze lepszą jakość praktycznie za tę samą cenę.
Łukasz Lechicki, menedżer ds. marketingu Pomot Sp. z o.o.
Estetyka i trwałość systemu lakierniczego będą przybierać na znaczeniu. Myślę, że nie da się uciec od coraz szerszej gamy kolorystycznej oraz indywidualizacji w tym zakresie. Dodatkowo, jeśli firmy będą się chciały rozwijać i utrzymać na rynku, to będą musiały inwestować w nowe technologie zwiększające efektywność, a także w rozwiązania eko lub o niskiej emisji LZO. Profesjonalizacja i automatyzacja lub semiautomatyzacja procesu lakierniczego to kierunki, w których powinno się, według mojej oceny, zmierzać.
Mariusz Strzelczyk, kierownik produkcji Pomot Sp. z o.o.
Oprócz aspektów estetycznych myślę, że prędzej czy później dojdzie do zmian samych technologii lakierniczych. Trzeba iść w kierunku profesjonalizacji oraz rozwiązań ekologicznych, w tym także wodorozcieńczalnych. Widzimy, że zachodni odbiorcy coraz częściej naciskają na ekotechnologie oraz na wysokiej jakości produkty z szeroką gamą kolorystyczną. Przedsiębiorcy, którzy nie przygotują się wcześniej na taką zmianę na rynku, z biegiem czasu będą tylko tracić albo w najlepszym przypadku przestaną się rozwijać.